فعالیت 83 مرکز روزانه خاص ناشنوایان

به گزارش شارژ 10، به گزارش خبرنگاران، حسین نحوی نژاد در نشست خبری که روز سه شنبه به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان در سازمان بهزیستی برگزار گردید، اضافه کرد: معلولیت های ناشنوایی با توجه به اینکه مشکل جسمی نیست، معلولیت پنهان نامیده می گردد چرا که معلولیت افراد جسمی و حرکتی کاملا تعیین است.

فعالیت 83 مرکز روزانه خاص ناشنوایان

وی گفت: در سال سه هزار فرد دچار معلولیت متولد می گردد و در سال های اخیر با اجرای طرح غربالگری شنوایی از تشدید معلولیت شنوایی جلوگیری نموده ایم.

وی با اشاره به اینکه سالانه یک میلیون و 230 هزار نوزاد در کشور متولد می گردد، گفت: 90 درصد این نوزادان تحت غربالگری شنوایی قرار می گیرند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی تاکید نمود: 50 درصد ناشنوایی و کم شنوایی ژنتیکی است و 50 درصد دیگر مربوط به علل اکتسابی و ناشناخته است.

به گفته نحوی نژاد، با توجه به کاهش ازدواج های فامیلی عوامل ژنتیکی در بحث ناشنوایی کمتر گردیده و بیشتر عوامل اکتسابی تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه 17 درصد معلولان را افراد ناشنوا و کم شنوا تشکیل می دهند، گفت: از میان یک میلیون و 434 هزار و 884 معلول تحت پوشش، 17 درصد آنها معادل 245 هزار و 81 نفر دارای معلولیت کم شنوایی و ناشنوایی هستند.

وی تاکید نمود: 637 هزار و 461 مددجوی معلول معادل 565 هزار و 582 خانوار از سازمان مستمری می گیرند که 54 هزار و 811 نفر آنها معلولان ناشنوا و کم شنوا هستند.

نحوی نژاد با بیان اینکه از میان 35 هزار و 420 معلول دانشجوی تحت پوشش حوزه توانبخشی بهزیستی 6 هزار و 244 نفر آنها ناشنوا و کم شنوا هستند، گفت: این افراد ناشنوا بیش از 17 درصد دانشجویان تحت پوشش را تشکیل می دهند.

وی گفت: در حال حاضر 1267 مرکز توانبخشی ویژه معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی فعالیت می نمایند که از این میان 83 مرکز خاص افراد ناشنوا و کم شنوا است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی گفت: 50 هزار معلول از خدمات مراکز روزانه، حرفه آموزی و کارگاه های تولیدی حمایتی برخوردار هستند که 3418 نفر آنها یعنی حدود 7 درصدشان افراد ناشنوا و کم شنوا هستند.

نحوی نژاد گفت: 40 هزار و 946 معلول یارانه دریافت می نمایند که دو هزار و 624 نفر آنها نابینا و ناشنوا هستند.

وی به رسمیت شناخته شدن زبان اشاره افراد ناشنوا و کم شنوا اشاره نمود و گفت: در کوشش هستیم تا طرح یا لایحه ای برای به رسمیت شنیدن زبان اشاره ناشنوایان و کم شنوایان تدوین کنیم تا این افراد از یک زبان اشاره ملی برخوردار شوند.

به گفته معاون توانبخشی سازمان بهزیستی، قصد داریم از تجربه سایر کشورها در رسمی شدن زبان اشاره برخوردار شویم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 2 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 53

به "فعالیت 83 مرکز روزانه خاص ناشنوایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 83 مرکز روزانه خاص ناشنوایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید