98 درصد از میزان آورد رودخانه هیرمند از سمت افغانستان کم شده است

به گزارش شارژ 10، نماینده مردم زابل در مجلس دریافت حق آبه سیستان از رودخانه هیرمند را مهم دانست و اضافه نمود: سال گذشته 98 درصد از میزان آورد این رودخانه از سمت افغانستان کم شده آماری که در طول تاریخ بی سابقه است.

98 درصد از میزان آورد رودخانه هیرمند از سمت افغانستان کم شده است

به گزارش خبرنگاران- دکتر حبیب الله دهمرده در نشست خبری در زاهدان گفت: میزان تبخیر آب در چاه نیمه های سیستان به میزان 10 برابر آبی است که به وسیله لوله به زاهدان منتقل می گردد.

وی اعلام کرد: برای جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها طرح هایی پیشنهاد شده که از جمله آن می توان به ایجاد پنل های خورشیدی بر سطح این حوضچه ها اشاره نمود تا علاوه بر جلوگیری از تبخیر از انرژی خورشید نیز استفاده کنیم.

دهمرده توضیح داد: علم و دانش چاه های آب ژرف را ما نداشتیم و براین اساس از توان خارجی استفاده کردیم، در خصوص آب های ژرف افراد زیادی اظهار نظر نموده اند که باید اعلام کنم تمامی این حرف ها فاقد سندعلمی بوده و در این خصوص تنها تیم کارشناسی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور که متشکل از نخبگان و متخصصان داخلی و خارجی است؛ می توانند اظهار نظر کارشناسی داشته باشند و چون این دانش هنوز در ایران فراگیر نشده پس نظرات دیگران مورد تایید نیست.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه واحد آب های ژرف برخلاف آب های چاه نیمه که میلیون متر مکعب است، میلیارد متر مکعب بوده، تاکید نمود که چاه آب ژرفی که در سیستان در حال انجام است، به آب رسیده و معین شده که آب ژرف در سیستان وجود دارد.

وی ادامه داد: با پیگیری اجرا شده و پشتیبانی انجام شده از سوی مسئولان کشوری، پروژه آب های ژرف در سیستان ادامه خواهد داشت و در حال حاضر این چاه به عنوان یک چاه تحقیقاتی و آموزشی شناخته می گردد.

وی تاکید نمود: حق آبه را به طور جدی پیگیری می کنم و به موازات حق آبه و آبهای ژرف، پروژه انتقال آب از دریای عمان نیز در دستور کار واقع شده است و در خصوص جلوگیری از تبخیر آب چاه نیمه ها نیز در حال کوشش هستیم .

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تبخیر 300میلیون متر مکعب از آب های چاه نیمه به طور سالانه تبخیر می گردد و این رقم بیش 10سال میزان آبی است که درحال حاضر به زاهدان انتقال می گردد.

وی گفت: در تفاهم نامه ای که با معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به امضاء رسیده، مقرر شده برای به حداقل رساندن میزان تبخیر، از پنل های خورشیدی که قابلیت قرار دریافت در سطح آب را دارند در چاه نیمه استفاده گردد تا علاوه بر جلوگیری از تبخیر آب، از توان خورشید نیز برای فراوری برق بهره گیری گردد.

وی اضافه نمود: در دو دهه اخیر با توجه به تعداد بندها و سدهای کشور افغانستان بر روی رودخانه هیرمند و خشکسالی ها مردم سیستان با مسائل عدیده ای از نظر آب روبرو شدند.

دهمرده اظهار کرد: وابسته شدن مرکز استان سیستان وبلوچستان به آورد رودخانه هیرمند، کار غلط، پر اشکال و غیر علمی بود که با طرح انتقال آب از چاه نیمه ها به زاهدان صورت گرفت.

وی ادامه داد: در کنار پروژه های در دست پیگیری، طرحی انتقال آب دریای عمان به زاهدان و سیستان به مجلس شورای اسلامی ارائه داده ام.

وی اعلام نمود: طرح انقال آب دریای عمان برای سه استان که یکی از آنها سیستان و بلوچستان است در مجلس مصوب شده و در این زمینه پیگیری نموده ام و توانستم نمایندگان و مسئولان را قانع به جداسازی و تسریع روند آب رسانی و شیرین سازی آن برای استان سیستان و بلوچستان کنم.

نماینده مردم شهرستانهای زابل، زهک، هیرمند، هامون و نیمروز در مجلس با بیان اینکه سال جاری تنها دو درصد آورد رودخانه هیرمند از مجموع حق آبه بوده است، اضافه نمود: در آوردها، متاسفانه لایروبی چاه نیمه ها انجام نشده و در این خصوص سال گذشته ردیف بودجه ای برای تالاب هامون سیستان و سال جاری ردیفی برای چاه نیمه ها ایجاد شد که با این ردیف ها و قانون کردن دو موضوع، باید مسئولانی به مثل وزارت نیرو پاسخ دهند چرا تاکنون اقدامی برای لایروبی چاه نیمه ها ننموده اند و یا حق آبه هامون چرا پیگیری نمی گردد.

این نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: صنایع را در منطقه سیستان پیگیری می کنیم البته برای کارخانجات منطقه به مثل تایر، کاشی و سرامیک و غیره فعالیت هایی اجرا شده و بخشی از مسائل آنان پیگیری شده است.

وی گفت: با تمرکز به بازار مصرف افغانستان باید کارگاه های فراوریی و کارخانجات مختلف صنعتی در منطقه ایجاد گردد و این موضوع را دنبال خواهیم کرد.

وی در زمینه منطقه آزاد سیستان نیز گفت: برای اولین بار در انقلاب اسلامی و در یک دولت، چندین منطقه آزاد و ویژه اقتصادی به یک باره با هم به مجلس آمده و پس از چنین مرحله منطقه آزاد سیستان به صورت کلی و جزئی به تصویب رسیده است.

وی گفت: منطقه آزاد سیستان باعث رونق تجارت و صنعت در منطقه و عامل گسترش و توسعه این خطه می گردد، نمی توان منطقه آزاد چابهار را از میلک و منطقه آزاد سیستان جدا کرد چرا که هر دو در کنار هم معنا پیدا می نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 16 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 109

به "98 درصد از میزان آورد رودخانه هیرمند از سمت افغانستان کم شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "98 درصد از میزان آورد رودخانه هیرمند از سمت افغانستان کم شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید