زلنسکی از نخستین گام درباره مذاکره با روسیه اطلاع داد

به گزارش شارژ 10، ایرنا نوشت: رئیس جمهوری اوکراین اعلام نمود: تبادل زندانیان، نخستین گام برای شروع مذاکرات با روسیه در جهت برطرف اختلافات است.

زلنسکی از نخستین گام درباره مذاکره با روسیه اطلاع داد

ولادیمیر زلنسکی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در کییف گفت: ما (با رئیس جمهوری روسیه) درخصوص مرحله نخست خروج از رکود گفت وگوهای دو کشور و توقف جنگ توافق کردیم.

رئیس جمهوری اوکراین اعلام نمود: من معتقدم که مرحله نخست ازسرگیری مذاکرات انجام گرفت و من و پوتین به هر چه که وعده داده بودیم عمل کردیم و در جریان این توافق خود را تغییر ندادیم.

روسیه و اوکراین روز شنبه با فرمول 35 نفر در برابر 35 نفر زندانیان را تبادل کردند.

در بین زندانیانی که روسیه آزاد کرد 24 ملوان اوکراینی بودند که در زمستان پارسال در جریان ورود غیرقانونی سه ناوچه و یدک کش نیروی دریایی اوکراین به ابهای روسیه در تنگه کرچ دستگیر شده بودند.

رئیس جمهوری اوکراین در ادامه سخنان خود اعلام نمود که در گفت وگوی تلفنی با رئیس جمهوری روسیه توافق به دست آمد که در طول یک ماه با یکدیگر کار نمایند.

زلنسکی گفت: گفت وگوها (با پوتین) مشروح و با جزییات خواهد بود.

وی با بیان اینکه می داند که برای برقراری صلح و آرامش در دونباس چکار خواهد نمود، گفت: در آینده بسوی بازگشت تمام زندانیان حرکت خواهیم کرد و در راستای روند توافق های مینسک به جداسازی نیروهای دو طرف در دونباس خواهیم پرداخت.

رییس جمهوری اوکراین همچنین برای ادامه روند مینسک در دونباس ابراز امیدواری کرد و اضافه نمود: این کوشش ها باید منجر به توقف اقدامات جنگی در این منطقه گردد.

زلنسکی گفت: امیدوارم که به تدریج به وضعیتی برسد که نه فقط همه اسرا و زندانیان آزاد شوند بلکه منطقه دونباس دوباره تحت حاکمیت کییف قرار گیرد.

لازم به ذکر است بیش از یک ماه است که در دونباس، آتش بس برقرار شده است که چندمین مورد آتش بس در این منطقه در سالهای اخیر است.

آتش بس کنونی با توافق در نشست گروه تماس اوکراین متشکل از نمایندگان اوکراین، جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک، روسیه و سازمان امنیت و همکاری اروپا، برقرار شده بود و از 30 تیرماه به اجرا گذاشته شده است.

بر اساس گزارش رسانه های روسی، نیروهای اوکراینی پس از برقراری آتش بس در دونباس، با گلوله باران مناطق مورد مناقشه، این توافق را نقض کردند.

مناطق شرق اوکراین از سال 2014 با سقوط حکومت ویکتور یانوکوویچ رئیس جمهوری وقت، شاهد اقدامات جدایی طلبانه است.

کییف و سایر کشورهای قدرتمند اروپایی و آمریکا همیشه روسیه را عامل تشویق جدایی طلبی در اوکراین می دانند، ولی مسکو این ادعا را رد و اعلام نموده که براساس توافق های بین المللی طرفین باید به مذاکرات برای رسیدن به توافق ادامه دهند.

310311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 333

به "زلنسکی از نخستین گام درباره مذاکره با روسیه اطلاع داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زلنسکی از نخستین گام درباره مذاکره با روسیه اطلاع داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید