تور ایتالیا ارزان: رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا: باید فرصت هایی که در اکسپو از دست دادیم را جبران کنیم

به گزارش شارژ 10، رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا گفت: با توجه به اینکه اکسپو در همسایگی ایران برگزار می گردد، انتظار می رفت بازدیدنمایندگان بیشتری از کشورمان در این رویداد مهم جهانی شرکت نمایند.

تور ایتالیا ارزان: رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا: باید فرصت هایی که در اکسپو از دست دادیم را جبران کنیم

با ما همراه باشید و با تور ایتالیا ارزان از به بهترین کشور اروپا سفر کنیم و در شهرهای ونیز، فلورانس و رم بگردیم و بناهای تاریخی این کشور تاریخی را از نزدیک ببینیم.

به گزارش روابط عمومی اتاق مشترک ایران و ایتالیا، احمد پورفلاح، در نشست رونمایی از کتاب مقصد: آینده که هفته گذشته در این اتاق برگزار گردید، تاکید نمود: پاویون ایران در اکسپو تا به امروز نمره قبولی نگرفته است. متاسفانه هم دولت و هم بخش خصوصی از نحوه حضور ایران در اکسپو رضایت ندارند. ما در اتاق ایران سعی کردیم با تشکیل یک کمیته ویژه اکسپو تمام توان بخش خصوصی را برای حضور پرقدرت تر کشورمان در این رویداد، متمرکز کنیم اما متاسفانه همراهی ها و همدلی هایی که باید صورت می گرفت، ایجاد نشد.

وی اضافه کرد: با توجه به سوژه اصلی اکسپو که پیوند فکر ها و خلق آینده است، انتظار می رفت در پاویون ایران محصولاتی عرضه گردد که نشان دهنده پیشرفت های علمی و تکنولوژیک باشد. بهتر است در اکسپو به برنامه هایی اشاره گردد که نشان می دهد بخش های مختلف کشور کوشش می نمایند آیندۀ ایران را همگام با جامعه دنیای رو به پیشرفت بسازند. در حال حاضر آنچه بیش از همه مشاهده می گردد، محصولات سنتی و صنایع دستی است. جای راهنماهای گردشگری مسلط به زبان خارجی که بتوانند ایران را به بازدیدنمایندگان خارجی نیز معرفی نمایند در پاویون ایران خالی است. با توجه به اینکه کشورهای همسایۀ ما، به کیفیت حضور ایران در اکسپو چشم دوخته اند، می توان از ماه های به جامانده از اکسپو استفاده و فرصت های از دست رفته را جبران کرد.

رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا در ادامه به انتشار کتاب مقصد: آینده اشاره نمود و گفت: دوره قبلی اکسپو در میلان برگزار گردید. من به خاطر دارم که در آن دوره هم بسیاری از فعالان مالی و مدیران دولتی شناختی نسبت به اکسپو نداشتند. به همین دلیل چند ماه پیش، وقتی شنیدم قرار است انتشارات تاچارا کتابی در این خصوص منتشر کند، بسیار راضی شدم. به نظر من جای یک کتاب که مردم و نخبگان را با اکسپو آشنا کند، در بازار نشر ایران خالی بود.

امارات کشور آینده است

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ایتالیا نیز در این نشست به اهمیت اکسپو اشاره نمود و گفت: هرچند بسیاری از افراد فکر می نمایند اکسپو یک نمایشگاه تجاری شبیه سایر نمایشگاه ها است، اما این رویداد یک گردهمایی تمام عیار فرهنگی است. در اکسپو فرهنگ کشورهای مختلف در کنار هم قرار می گیرند و تصویر واضح تری از جامعه دنیای به بازدیدنمایندگان ارایه می گردد.

لیدا شهابی اضافه کرد: این یک فرصت ارزشمند برای فعالان مالی است تا با حضور در اکسپو با فرهنگ مردمانی آشنا شوند که قصد تجارت با آنها را دارند.

وی خاطر نشان کرد: دولت امارات که میزبانی اکسپو را برعهده دارد، همیشه به فکر آینده است. آنها از سال ها قبل روی این رویداد دنیای سرمایه گذاری کردند. در پاویون این کشور، نمایش ارزنده و شاخصی از آینده ارایه شده است. آنها حتی برای استفاده بهینه از فضا و سازه های اکسپو پس از خاتمه این رویداد نیز برنامه دارند و قرار است این محل به یک منطقه بزرگ تجاری تبدیل گردد.

شهابی ضمن اشاره به دوره قبلی اکسپو که در شهر میلان ایتالیا برگزار گردید، گفت: در میلان متاسفانه طراح پاویون ایران نتوانست آنچه که در فکر خود داشت را کامل پیاده کند اما سال جاری خوشبختانه فاصله طراحی تا اجرا در دبی کوتاه بود و ایده طراحان تا حد بسیار زیادی اجرایی شد.

وی اضافه کرد: ما هنوز برای حضور در اکسپوها جوان هستیم و باید تجربه کسب کنیم. کشورهایی در اکسپو پیروز می شوند که حضوری متناسب با تم اصلی این رویداد داشته باشند. متاسفانه در حالیکه اکسپوی سال جاری رو به آینده داشت اما در پاویون ایران تاکید بسیار زیادی بر میراث کهن و آثار باستانی شده است. این نحوه حضور تا حدودی تعجب برانگیز است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و ایتالیا بعلاوه درباره کتاب مقصد: آینده گفت: خیلی راضیم که یک متن دقیق درباره اکسپو منتشر شده است. البته ضروری است که تجربه های ما از حضور در اکسپو دبی نیز در قالب یک کتاب مکمل گردآوری و منتشر گردد. مستند کردن تجربه ها می تواند به ما یاری کند تا در اکسپوی اوزاکا نمایش پیروز تری ارایه دهیم.

حامد استیری، عضو هیات مدیره اتاق مشترک ایران و امارات نیز در این نشست تاکید نمود: هرچند مسئولیت برگزاری اکسپو با دولت است اما ما در اتاق مشترک ایران و امارات از دو سال قبل کوشش کردیم با برگزاری نشست های حضوری و آنلاین فعالان مالی بخش خصوصی و مدیران دولتی را با این رویداد معتبر دنیای آشنا کنیم. حتی بعضی جلسه ها را نیز در استان های مختلف برگزار کردیم تا ظرفیت های اکسپو را به تولیدنمایندگان و بازرگانان معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: در ایام برگزاری اکسپو نیز جلسه های تجاری متعددی برای فعالان مالی ایرانی با بازرگانان سایر کشورها ترتیب دادیم تا در حاشیه اکسپو به انتقال اطلاعات و ایجاد روابط تجاری بپردازند.

استری ضمن اشاره به شرایط پاویون ایران در اکسپو، گفت: هرچند ایراداتی در پاویون ایران بود اما این نکات به سرعت در حال رفع شدن است. ناگفته نماند که پاویون ایران در مقایسه با بسیاری دیگر از کشورها، بهتر و به موقع آماده شد و همزمان با شروع اکسپو، میزبان شرکت نمایندگان بود.

کوشش امارات برای ساخت اقامتگاه مریخی

محمد امین، یکی از دو نویسنده کتاب مقصد: آینده نیز در این مراسم به معرفی کتاب پرداخت و گفت: هدف اصلی ما تهیه کتاب، آشنا کردن مخاطبان عام، فعالان مالی و مدیران دولتی با بزرگترین رویداد فرهنگی دنیا بود. با توجه به اینکه این رویداد برای اولین بار تا در نزدیکی مرزهای کشورمان برگزار می گردد، تصمیم گرفتیم با انتشار این کتاب، در حد توان مان کوشش کنیم تا مردم را نسبت به این رویداد حساس کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه وقتی اظهار نظرها و مصاحبه های مسئولان اصلی پاویون ایران در اکسپو را آنالیز می کنیم، متوجه می شویم که حتی این افراد نیز شناخت عمیقی از اکسپو ندارند. چه بسا ناهماهنگی ها و کاستی هایی که در پاویون ایران مشاهده می گردد ناشی از همین ناآگاهی است. متاسفانه جای نمایندگان ایران در بسیاری از رویدادهای تخصصی و نشست های علمی که در حاشیه اکسپو برگزار می گردد، خالی است.

امین تاکید نمود: مردم امارات که امروز میزبان اکسپو هستند، از قرن ها در حال مبارزه با شرایط سخت طبیعی پیرامون خود بوده اند. هرچند آنها از نعمت دلارهای نفتی برخوردار شدند اما علت پیروزیت های امروز آنها صرفا درآمدهای نفتی نیست. حاکمان امارات پی برده اند که باید به دانش اهمیت بدهند و برای ساختن آینده، برنامه ای منسجم و اصولی داشت باشند. با مروری بر برنامه های صدسالۀ این کشور مشاهده می گردد که آنها در کوشش برای ساخت یک اقامتگاه انسانی بر سطح مریخ تا سال 2117 هستند.

کتاب مقصد: آینده که به معرفی تاریخچه اکسپو می پردازد، همزمان با شروع اکسپوی دبی به وسیله انتشارات تاچارا به چاپ رسید و در مدت زمان کوتاهی به چاپ چهارم رسید. این کتاب به وسیله محمد امین و راضیه روستا به رشته تحریر درآمده است.

منبع: همگردی
انتشار: 27 فروردین 1401 بروزرسانی: 27 فروردین 1401 گردآورنده: sharj10.ir شناسه مطلب: 1995

به "تور ایتالیا ارزان: رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا: باید فرصت هایی که در اکسپو از دست دادیم را جبران کنیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ایتالیا ارزان: رئیس اتاق مشترک ایران و ایتالیا: باید فرصت هایی که در اکسپو از دست دادیم را جبران کنیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید